Blog

Modré metro bez řidičů má ve Sněmovně zelenou

Čeká nás v Praze autonomní doprava? Aut bez řidiče se v pražských ulicích asi jen tak nedočkáme, s metrem už to vypadá nadějněji. Zatímco v některých evropských městech jezdí soupravy bez řidiče téměř čtvrt století, Praha na své první metro bez lidské obsluhy stále čeká. Jeho provoz je plánován na modré trase nové metro linky D, přechod k moderní technologii má ale i svá právní úskalí.

Metro bez řidiče má řadu výhod, které si Evropa už nějakou dobu užívá. Větší flexibilita, rychlost, úspora energie, zkrácení intervalů mezi jednotlivými vlaky, úspora na přímých provozních nákladech v podobě eliminace mzdových nákladů – to je jen krátký výčet benefitů, které autonomní metro nabízí.

Podle aktuálně platného zákona o drahách je ale dopravce povinen zajistit, aby drážní vozidla na dráze tramvajové, trolejbusové, speciální, lanové a vlečce řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti k řízení takového vozidla. Na první pohled je zřejmé, že současné znění zákona není s myšlenkou samořiditelného metra příliš kompatibilní. Zákon s možností, že by se vozidla obešla bez fyzické přítomnosti řidiče, totiž vůbec nepočítá.

Taková situace ale bude nejspíš brzo minulostí. Poslanecká sněmovna na začátku září schválila návrh novely zákona o drahách, jejímž jediným cílem je umožnit provoz speciální dráhy bez přítomnosti řidiče. Novela říká, že výše uvedená povinnost se nevztahuje na dráhu speciální při automatickém provozu, kdy je drážní vozidlo řízeno technickým systémem bez přítomnosti řídící osoby. Speciální dráhou se pak rozumí taková dráha, která slouží k zabezpečení dopravní obslužnosti obce, jinými slovy linka metra.

Podle důvodové zprávy předmětného návrhu novely zákona se v budoucnosti můžeme těšit na řadu zlepšení. Kromě zvýšení provozního standardu dráhy, minimalizaci chyb při obsluze, potlačení nežádoucího přerušení provozu v důsledku snížení počtu mimořádných událostí (např. vstupy na trať) se myslí i na zvýšení bezpečnosti cestujících díky zavedení tzv. „screen doors“ na nástupištích stanic. Automatizovaný dopravní systém má navíc umožnit rychle reagovat na nepředpokládaná zvýšení přepravní poptávky, kdy by mělo být možné prakticky okamžitě zajistit posílení provozu, aniž by bylo třeba akutně zajišťovat další strojvedoucí.

V současnosti návrh míří do Senátu. V brzké době se tedy i Česká republika může zařadit mezi města jako je Paříž, Barcelona, Norimberk nebo Budapešť, kde už metro řídí stroje.